Pages

Click2 :)

Wednesday 11 January 2012

Dush~ Masalah komputer


Anda pernah mengalami masalah dimana komputer xhidup terus tetapi kipas pada
mainboard bergerak laju seperti biasa.
Lagi satu simptom lampu "ON" kat casing depan xmenyala langsung..

Aku sebagai orang yang biasa maintenance komputer dah selalu jumpa masalah mcamni..
Dan dulu aku akan biar je sbb aku fikir mmg circuit dalam mainboard ni rosak..
Lagi satu aku ni malas + bosan sikit kalu aku xdpat nak cari punca kat mana...



Tapi  semangat dan rasa nak repair sangat komputer yang rosak tu.. membuatkan
aku mencuba..dan biasanya masalah ni berkaitan memori iaitu CPU prosessor dan RAM.
Nak kata power xde xlogik sbb kipas berpusing.



Ni step2 nak troubleshoot msalah ni..
1. Leraikan semua komponen pada casing kecuali power supply
2. Bersihkan habuk2 dari mainboard dan hardware lain dengan guna electrostatic brush.
3. Then, pasang balik semua komponen kecuali 2 benda iaitu RAM dan juga Processor.
4.Lepas tu masukkan RAM pada slot yang berlainan dari slot yang digunakan sebelumnya.
5. Pasang pemprosessor pada tempat asal.
6. Try ON kan pc anda.
7. Try tukar CPU dari pc yang ok dan ON kan
8. duuusssshhh.. PC yang rosak tadi alhamdulillah bleh on.

So dah tahu masalah pada CPU.. Gambaran sebelah merujuk kepada
kat mana CPU tu berada.



P/s : record ilmu yang anda dapat untuk rujukan akan datang..

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...