Pages

Click2 :)

Wednesday 15 August 2012

Pengunaan Pengesan AES oleh PDRM

Dalam usaha mendidik masyarakat mematuhi undang2 jalan raya, ops selamat diperkenalkan oleh PDRM menggantikan ops sikap.. walaupun begitu tugas2 polis adalah sama cuma ada penggunaan teknologi di pertingkatkan dengan penggunaan sistem pengesan AES (Automatic enforcement system) hasil dari kerjasama JPJ, MIROS, PDRM dan JKJR..


Penggunaan teknologi sistem akan memungkinkan beberapa kamera pengesan di beberapa lokasi "panas" yg sentiasa berlaku kemalangan bagi memerangkap kenderaan yg dipandu laju dengan lebih tepat serta detail..

AES akan merakam pengguna yg melakukan kesalahan sahaja iaitu kesalahn memandu laju dan tidak mematuhi lampu isyarat di persimpangan. Menerusi sistem ini pesalah trafik akan dirakam secara automatik tidak kira siang atau malam dan menurut pihak PDRM ia nya akan beroperasi 24 jam dan sepanjang tahun kerana ia tidak menggunakan manpower untuk beroperasi..





Buat permulaan hanya dua kesalahan yg akan direkod dan pada masa akan datang akan ditambah keupayaan seperti merakam memotong di laluan berkmbar, memtong dari lorong kiri, muatan berlebihan, menyekat kenderaan berat dan penguatkuasaan laluan bas.


Surat saman akan dikeluarkan kurang dari seminggu selepas kesalahan di rakam.

P/s : lepas ni malam2 pun xleh nak speed.. sebab siang malam benda ni berfungsi.. :(

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...